Publications

Nos étudiants ont publié...

Articles dans des revues scientifiques

2020

Giolito V, Liden R. C., van Dierendonck D., Cheung G.W., Servant Leadership Influencing Store‑Level Profit: The Mediating Effect of Employee Flourishing, Journal of Business Ethics

Freiha, N. (2020), “Enhancing banks’ strategic decision-making: Building on behavioural strategy — Application to Pillar 2 regulation", Vol 13, Issue 2, pp. 163-181; Journal of Risk Management in Financial Institutions.

2019

Deslandes, G. (2019), J-P Bouilloud, "Pour une éthique d'après la reconnaissance"; Revue Interdisciplinaire Management Homme et Entreprise (RIMHE); 34 (1), 88-102.

Deslandes, G. (2019) "European Management Teaching and Research : reflection on the life and work of A. Blanqui"; European Management Journal 1-10.

2018

Deslandes, G. (2018), "Escape from freedom : revisiting Erich Fromm in the light of contemporary authoritarianism"; Organization Studies.

Deslandes, G. (2018), "Weak theology and Organization Studies", Organisations Studies

Painter‐Morland M., Kirk S., Deslandes G., Tansley C. (2018), "Talent Management: The Good, the Bad, and the Possible", European Management Review

2017

Painter‐Morland M., Deslandes G., (2017), "Authentic leading as relational accountability: Facing up to the conflicting expectations of media leaders", Leadership, Vol.13, Iss. 4, pp. 424-444.

Paring G. Pezé S. Huault I. (2017) "Welcome to the whiteboard, the new member of the team’: Identity regulation as a sociomaterial process", Organization, vol.24, n°6, pp.844-865

2016

Dion D., Mazzalovo, G. (2016), "Reviving sleeping beauty brands by rearticulating brand heritage", Journal of Business Research, vol.69, n°12, pp.5894-5900

Mazzalovo G. (2016), "Resolving Tensions among Creative Departments through Brand Identity Definition: The Case Study of Pininfarina", Business and Management Studies Vol.2, No 1.

Philippart M. (2016), "The procurement dilemma: short-term savings or long-term shareholder value?", Journal of Business Strategy, n° 37, 2016, 10–17.

2014

Mazzalovo G. Forêt P.  (2014), "The Long March of the Chinese Luxury Industry Toward Globalization: Questioning the Relevance of the ‘China Time-Honored Brand’ Label", Luxury: History, Culture, Consumption, vol 1, Iss 1, pp 133 – 154

Mazzalovo G. Darpy D.  (2014), Gestion Expressive des Marques dans un Contexte de Baroquisation", Décisions Marketing, n°74, pp 83 – 96

Philippart M. (2014), "Mesurer la performance de l’entreprise étendue pour piloter la création de valeur : une approche par l’immatériel". Revue Française de Gestion Industrielle, n° 33, 2014, 65–80.

 

Ouvrages

2020

 

Rocchi J.M. (2020), Des banques en ligne aux néobanques, éditions Arnaud Franel. Résumé : Les banques en ligne et les néobanques ont désormais envahi le quotidien des Français.Mais sait-on réellement distinguer avec exactitude une banque en ligne d’une néobanque ? Et bien en mesurer toutes les conséquences possibles ? La croissance rapide de ces acteurs ne doit pas masquer les risques pour les clients. Face à une offre désormais foisonnante, et en présence de risques avérés, les Français peuvent légitimement se sentir désemparés face à la jungle des banques digitales. Ce livre est le premier ouvrage de référence consacré au sujet. Il se veut aussi un guide pratique à destination des particuliers et des entrepreneurs pour les éclairer dans leurs choix.

2017

Rocchi J.M. (2017), MBA Finance Tout ce qu'il faut savoir sur la finance par les meilleurs professeurs et praticiens, Collectif Eyrolles

2015

Budin J.D. (2015), Credir Invictus, La compagnie Littéraire, Paris.

Chevalier M., Mazzalovo G. (2015) Management et Marketing du Luxe, Dunod (3ème édition)

2013

Deslandes G., (2013), Essai sur les données philosophiques du management, PUF. Ouvrage ayant reçu le Prix EFMD-FNEGE 2015 du Meilleur Ouvrage de Management dans la catégorie Essai.

2012

Chevalier M., Mazzalovo G. (2012), Luxury Brand Management, Palgrave Macmillan, (2nd edition)

Mazzalovo G. (2012), Brand Aesthetics, The New Competitive Front in Brand Management, Palgrave Macmillan

Philippart M., Poissonnier H., Courir, N. (2012), Les achats collaboratifs: pourquoi et comment collaborer avec vos fournisseurs, De Boeck, Bruxelles-Paris.

2003

Chevalier M., Mazzalovo G. (2003), Pro Logo, Editions d'Organisation. traduit en anglais aux editions Palgrave Macmillan

 

Chapitres d'ouvrages

2020

Rocchi J-M (2020). ''Competition Between Neobanks and Online Banks in the French Retail Banking Market and Reactions From Universal Banks'' in A. Sghari & K. Mezghani (Eds.) Influence of Fintech on Management Transformation, Hershey, PA, IGI Global.

2019

Paring G. (2019), "Approches autoethnographiques : Connaître à partir de soi", in Garreau L. et Romelaer P. Méthodes de recherche qualitatives innovantes, Economica, pp. 107-123

Budin J.D., Romelaer P. (2019), "Les entretiens avec les pairs, les états de pairs, et les récits de vie", in Garreau L. et Romelaer P. Méthodes de recherche qualitatives innovantes, Economica, pp. 169-188

Bertand D, Mazzalovo G. (2019), "Méthode sémiotique : de la structure au sensible", in Garreau L. et Romelaer P. Méthodes de recherche qualitatives innovantes, Economica, pp. 230-259

2018

Philippart, M. (2018), "Les fournisseurs comme capital immatériel : une solution pour aligner la contribution des achats à l'innovation sur les objectifs des actionnaires", Vers les achats 4.0 Quelles compétences développer pour être plus performant : 30-37 procure.ch.

Mercier, G. And G. Deslandes (2018), "Neuroscience, Ethical issues", in Robert W. Kolb (ed.) The Sage Encyclopedia Of Business Ethics And Society, Sage, pp.2469-2471.

2013

Coisne C., (2013), « Culture - Addressing culture in mergers and acquisitions » in Killian J. McCarthy and Wilfred Dolfsma, Understanding Mergers and Acquisitions in the 21st century- A multidisciplinary approach –Palgrave Macmillan, UK

 

Communications dans des congrès scientifiques

2021

Kuekam E. Juin 2021 : "Gestion de l’innovation et de la technologie : Nouveaux enjeux éthiques liés aux développements récents de l’intelligence artificielle (IA) et à l’usage des algorithmes dans les grandes entreprises de technologie" ; "Gestion de l’innovation et de la technologie : Développements récents de l’intelligence artificielle (IA) et prise de conscience des enjeux éthiques dans les entreprises de la Big Tech"; "Étude de cas en marketing : Bell, La vie est belle !" Récompensé par le prix de la mention honorable, Conférence de l'Association des sciences administratives du Canada ASAC  l’Université Concordia - Montréal (QC) - Canada.

2020

Désilets, P-L. 2020 « La gouvernance des entreprises publiques : une revue de la littérature ». 48e congrès annuel de l’Association des sciences administratives du Canada. 12-15 juin 2020, en ligne.

Kuekam E. 12-15 Juin 2020, "Technology & Innovation Management Division : Dilemne éthique des nouveaux modèles d'affaires : une analyse stratégique et comparative"; "Strategy Division : Intéractions humains-machines à l'heure de l'intelligence artificielle et effets pervers"; Conférence de l'Association des sciences administratives du Canada ASAC 2020 - Mémorial University of New foundland St John's (TN-L) - Canada.

Belemlih A. Garreau L. (2020 - postponed 2021), « Emergent interorganizational strategizing dealing with wicked issues: a sensemaking perspective. The case of two emerging territory development initiatives in Morocco », PROS conference.

Hue A., & Bouty. I. "Chosen or endured rhythm: how does the organization manage its own rhythm in an environment that tends to impose a different one?" 36th EGOS Colloquium, SWG 1 Organization & Time, 2-4 July, on-line.

Le Gousse, C. & Bouty, I. 2020. "Donner une place à l’intuition dans la pratique managériale : les tactiques de légitimation des middle managers (résultats intermédiaires)". 29e conférence annuelle AIMS (Association Internationale de Management Stratégique). 3-5 juin 2020, en ligne

De Gabriac, A-S (2020), "More than Funding? What do Business Angels do for the venture post-investment?"; Australian Centre for Entrepreneurship (ACE) Research Exchange; Adelaide.

Martin, Y.  (2020), "A mathematical theory of accounting and financial value : an analysis of the net present value model", European Accounting Association; Bucharest.

2019

De Gabriac A.S., "After the investment, what do business angels do for real?", Babson conference 2019.

Martin, Y. and Iatridis, G. E., Informational and Agency Issues Related to Operating Cash Flows Models: An Empirical Comparison on S&P500 Companies Financial Reports (September 5, 2019). Proceedings of the Ninth International Conference on Engaged Management Scholarship (2019).

Philippart, M. (2019), "Implementing Digital Transformation : Leadership beyond the technology" presented at the "The impact of Artificial Intelligence on Business and Society," Roubaix Information and communication Technologies in Organization and Society - ICTO.

Kuekam, E. (2019), "Les transformations des organisations par les solutions technologiques d'affaires", 47è Congrès de l'Association des sciences administratives du Canada (ASCA) - Ecole de gestion Goodman de l'Université Brock, 24-27 mai 2019, St Catharines (ON), Canada.

2018

Leynadier J.C., Août 2018, "What is the moral that drives the action of the management consultants", Eighth International Conference on Engaged Management Scholarship Philadelphia.

Moinard C., August 2018, « Management control and cognitive computing : a research approach » Eighth International Conference on Engaged Management Scholarship Philadelphia

De Gabriac A.S., August 2018, "Business Angels post-investment involvement How does it happen in practice?", Eighth International Conference on Engaged Management Scholarship Philadelphia.

Langlois M., Mathieu J. (2018) Le dialogue social en Scop : entre paradoxe et innovation- Comment les tensions organisationnelles peuvent façonner la transformation du dialogue social dans une Scop ? Congrès de l'AGRH, Lyon, 31 octobre 2018

Loukopoulos P., Garreau L. (2018) Understanding Sensegiving Practices of Middle Managers During Strategic Change: A Dynamic Perspective, Conference Strategic Management Society, Paris, 22-25 septembre

Paring G. (2018), "Enlarging the moral community: Engaging with non-human animals’ subjectivities in organization studies", Business & Society conference, Mannheim

2017

Rochet C. & Belemlih A. (2017), « Direct democracy as the keystone of smart city governance as a complex system », Complex System Design and Management conference

Kuekam, E. (2017), "L'intérêt des considérations muticulturelles des consommateurs immigrants pour les stratégies marketing des entreprises canadiennes", 85è congrès de l'Acfas - Université McGill, 8-10 Mai 2017, Montréal (QC), Canada.

2016

Nguyen L., Dameron S. (2016), 'Strategic Agility in Large Organizations in the Digital Age: Towards a Theoretical Framework', Strategic Management Society Conference, Berlin, 17-20 September, Track H, Session 191

Philippart M. (2016), "What needs to change to develop a key supplier strategy for sustainable competitive advantages ?" conférence Engaged Management Scholarship (EMS), Paris.

2014

Coisne C., (2014), Leveraging the cross-cultural dynamics of M&A integration : the case of a French-American merger, Academy of Management Conference

Coisne C., (2014), Managing cultural dynamics for performance: reshaping a large consulting company after a merger, Conférence European Group for Organisation Studies (EGOS)

Mazzalovo G. (2014), "Simulacrum in Building Brand Myths", Global Brand Annual Global Brand Conference at Hertfordshire Business School in Hatfield, University of Hertfordshire, UK on April 9-11

2013

Coisne C., (2013), Bridging the cultural divide in cross-border M&A: a synergistic learning perspective, Conference European Group for Organisation Studies (EGOS)

Coisne C., (2013), Cross-border M&A in search for performance: a cross-cultural management approach, Conference European Academy of Management (EURAM)

Mazzalovo G., Darpy D. (2014), "Preferences for Curved Lines vs. Straight and Angular Lines in Object Design", Annual Global Brand Conference, Porto

2012

Kuekam, E. et Spence, M. (2012), "Ubisoft : L'innovation et la créativité qui viennet d'ailleurs". Etude de cas + Notes pédagogiques. Financée par le fond de recherche de l'Ecole de gestion Telfer - Université d'Ottawa (ON).

Coisne C., (2012), Leveraging cultural differences for M&A performance: a cross-cultural management approach, conférence ISIT CRATIL

Coisne C., (2012), La gestion des différences culturelles dans les fusions-acquisitions internationales : une compétence distinctive, conférence de l'Association Internationale de Management Stratégique (AIMS)

2011

Coisne C., (2011), Managing cultural differences in international mergers and acquisitions, conférence Engaged Management Scholarship (EMS).

2010

Kuekam, E. (2010), "L'immigration économique comme levier de développement au Québec. Une étude de cas basée sur le modèle interactif de recherche qualitatif de Maxwell", Conférence des étudiants en recherche de gestion (CERG) - HEC Montréal, 7 mai 2010, Montréal (QC), Canada.

 

Articles revues professionnelles

2020

Tarchoune E. : "La Data-isation du retail", Revue Connexions, N°91, 2020

2018

Rocchi J.M. (2018), "Services financiers alternatifs : Radiographie des néobanques", Revue Banque, N°820, Mai, P.65-68.

Rocchi J.M. (2018), « Stratégie : la victoire annoncée des banques en ligne », Revue Banque, N° 818., Mars, P.66-71.

2017

Nguyen L., Carton G. (2017)  "La recherche en management est elle utile?" avec Guillaume Carton, Liaisons Sociales Magazine mai 2017.

Rocchi J.M. (2017), « Non-conformité réglementaire : vers un nouveau risque majeur pour les banques et les sociétés de gestion d’actifs ? », Revue Banque, N°814, décembre, p.46-49.